1996 Nissan 180SX – ve svém živlu
Dnes se podíváme na zoubek jedné 180sx, která patří mechanikovi (Fumiaki Komatsu) od D2 motorworks. Mnohého překvapí ročník 1996, protože evropská verze 200sx se vyráběla pouze do roku 1994, ale japonská verze díky své oblíbenosti s rokem 1994 dostala pouze modernizaci na verzi “kouki” a s motorem sr20det se vyráběla paralelně s s14 až do roku 1998.
Tohohle auta jsem si všiml, když sem si prolistovával Import Tuner a rovnou mě zaujalo, je to taková rovnováha mezi voňavkou a závodním načiním. Dosáhnout této rovnováhy není jednoduché, ale kdo jiný než člověk, který se tím živí a ještě k tomu je nájemným závodníkem. Stejně však Fumiaki zastává názor, že nejlepší pocit s driftů nemá na závodní dráze, ale na silničkách v horských průsmicích, kdy je to jen mezi vámi, autem a horou, kterou se právě snažíte zdolat.
Tahle s13 je Fumiakovou desátou 180sx a koupil si jí pro to aby vyměnil unavené šasi a mohl se posunout zase o kus dál (pokud chcete-li vytvořit lepší díly, musíte postavit nové/lepší auto). Auto si určil jako street-class drift car a také na nějaký ten time-attack.
K vysokým výkonům motoru SR20DET přispívá velké turbo HKS GT3037 Pro S umístěné na top-mount svodech. Toto turbo by mohlo fungovat jako dobrý základ pro všestrané auto. Pro pro odborné znalosti v oblasti stavby motorů nemusel Fumiaki chodit daleko, vypomohl mu jeho zaměstnavatel Takeshi Minoyama. Pod vedením svého šéfa se do motoru nastěhoval HKS Kit Stage 3 na zvětšení objemu s 87mm písty. Součástí kitu jsou také ojnice, klika a jiné potřebné elementy k uspokojení tužeb po výkonu. Nakonec se motor zespodu zadekloval olejovou vanou D2 se zvětšeným olejovým prostorem.
Samozřejmostí je že s úpravami motoru nestačí skončit u jeho spodní části. V horních patrech motoru (rzuměj hlava) se usadili ventily Naprec (Nagoya Precision) a ventilové pružiny HKS. Piping-kit Intercooleru a komplet výfuk i se svody byl svařen za pomocí technologie TIG z titanu. Saní také vlastní výroby (inspirované závodním sáním na motoru RB26DETT) skovává čtyřklapku od Ikea Formula.
Palivo do motoru pohánějí pumpy od HKS, tlak paliva ovládá regulátor tlaku od Auto Staff, od stejné značky je také palivová lišta. Přímo do motoru se palivo dostává přes 1000cc vstřiky a o zapálení směsy se starají závodní svíčky HKS. O časování se stará řídící jednotka HKS PFC F-Con ECU, kterou odladil pan Minoyama. Tyto úpravy pomohli z motoru dostat 550koňských sil, což je poměrně dost, když se podíváme na co je auto určené a na fakt, že se s ním jezdí po úzkých silnicích japonských průsmiků.
Výkon kterým auto disponuje je také potřeba přenést na silnici, o to se stará dvou-lamelová spojka HKS. Dále pak šestistupňová sekvenční převodovka HKS, která dovoluje velmi rychlé přeřazení, pokud je tomu třeba uprostřed zatáčky, nebo pomáhá i na zrychlování v přímem směru. O závěrečný přenos kroutícího momentu se stará diferenciál od ATS s karbonovými lamelami. Karbonové jsou také poloosy – vlastní vývoj D2.
Jak jistě každý co někdy jel v nějakém to závodním autě, tak silný motor není zdaleko všechno. To samozřejmě platí i v tomto případě. Do kokpitu se tedy přivařila klec od Cusco. Byla však přivařena i k A a B sloupkům, doplněny byly i boční výztuhy u dveří a mezi domečky zadních tlumičl byla namontována zadní rozpěra Cusco. Jelikož Nissan 180sx má z většiny kastli lepenou a v některých místech bodovanou, bylo potřeba ještě zpevnit šasi provařením, aby nedocházelo ke skrytému pnutí.
Nyní se dostáváme k podvozku, který je nastaven spíše na drifty, než na Time Attack. Pružiny jsou značky Hyperco 10kg/mm vpředu a 8kg/mm vzadu. Tlumiče a zbytek coiloverů jsou HKS D-Dash. Pro time-attack je potřeba vyměnit pružiny za měkčí a upravit nastavení tlumičů a podvozku. Za předními koly Volk Racing LE37s můžeme vidět čtyřpístkové brzdiče z Nissanu Skyline R33 GT-R. Větší brzdy jsou zatím ještě ve vývoji, ale s tímto nastavením, zatím žádný problém nebyl. Na předních kolech jsou gumy Toyo Proxes R1R a vzadu Achilles ATR. S těmito gumami jezdí pouze na silnici, na okruhu jsou samozřejmě vyměněny za lepivější směsy.
Závěrem nesmíme zapomenout ani na zevnějšek, protože to je ve výsledku to co vás jako první přiláká na tomhle autě. D2 spolupracovalo s Kei Miurou z TRA-Kyoto a tak tento exkluzivní bodykit si můžete zakoupit pouze přes D2 motorworks. Tento kit obsahuje přední a zadní nárazník, křídlo, prodloužení střechy, rozšířené přední a zadní blatníky, prahy z materiálu FPR (fiberglass reinforced plastic) a ještě karbonovou kapotu.
A pár vět nakonec v originálu:
“Remember folks, don’t have dirty exhibitionist sex unless you’re in a Hummer limo, have a statuesque body and stripper girlfriend, and parents who won’t be “disappointed”. Chicks dig infamy more than fame, and mastering the drift on back canyon roads in a gutted and caged S13 will drop them like flies. Just ask Komatsu.”
Drivetrain
HKS twin-plate clutch, lightened flywheel, six-speed sequential transmission; ATS two-way LSD
Suspension
OEM Nissan R33 GT-R five-lug hubs; Hyperco 10kg/mm front springs, 8kg/mm rear springs (drift); HKS D-Dash compression- and rebound-adjustable coilover dampers; Cusco bars; stitch welded chassis
Wheels/Tires Volk Racing LE37 wheels (17X8.5 front,18X9.5 rear); 235/40-17 Toyo Proxes R1R front tires; Achilles ATR Sport 265/35-18 rear tires
Brakes
OEM Nissan R33 GT-R 30mm calipers; Earl’s stainless steel lines; Endless pads; Datsun pickup parking brake; D2 Motorworks hydraulic hand brake actuator.
Exterior
Original D2 body kit, produced by TRA-Kyoto: FRP front bumper, rear bumper, side skirts, “ducktail” roof wing, front fenders, rear over fenders, carbon fiber hood
Interior
Bride Zeta 3 seat; welded and gusseted Safety 21 eight-point cage; Cusco rear bar; Nardi steering wheel; Defi multi-display; Takata four-point harness; a very minimalist i-pod adapter with two small-ass speakers.